Menu

Pijn in de knie bij plooien en trappenlopen?

Een pijnlijke knie bij het trappenlopen komt helaas vaak voor. “In 2018 voerden artsen in België bij 20.000 50-plussers een kijkoperatie uit in de knie”, aldus Patrik Vankrunkelsven in het Tijdschrijft voor Geneeskunde. Dit vanwege pijn in de knie. De meest voorkomende oorzaak was knieartrose. Vooral deze leeftijdscategorie moet op de tanden bijten bij het naar boven of beneden gaan. Heeft u ook pijn in uw knie, bijvoorbeeld bij het fietsen of trappenlopen? Fietsen kunt u nog vermijden, maar waarschijnlijk moet u toch de trap op om naar uw slaap- en badkamer te gaan. Maar is trappenlopen nog wel goed voor u als het zo pijnlijk is?

Is trappenlopen slecht voor de knieën?

Trappenlopen is eigenlijk gezond en goed voor de knieën. Het zorgt namelijk voor spieropbouw, verbetert de conditie en traint de knieën. Volgens onderzoek van Marcel Spanjaard, van het instituut MOVE (Onderzoeksinstituut van de Vrije Universiteit Amsterdam), is trappenlopen echt topsport; u gebruikt 50% van de kracht uit uw knieën en zelfs 85% van de kracht uit uw enkels.

Heeft u echter last van aandoeningen zoals artrose, reumatoïde artritis of jicht, dan kan trappenlopen juist slecht zijn voor uw knieën. U vraagt dan te veel van uw aangetaste gewrichten. Uw gezondheid en de oorzaak van de pijn in uw knie bepalen of trappenlopen wel of niet goed is voor u. Bij een lichte vorm van artrose kan trappenlopen bijvoorbeeld helpen de spieren sterk en soepel te houden. Terwijl bij een zware vorm van een gewrichtsaandoening trappenlopen het probleem net erger kan maken.

Oorzaken van pijn in de knie bij het trappenlopen

Er bestaan verschillende oorzaken voor een pijnlijke knie bij het trappenlopen. Zo kunt u bijvoorbeeld lijden aan artrose, reumatoïde artritis, jicht of andere gewrichtsaandoeningen. Of uw knie kan versleten zijn. Omdat de symptomen op elkaar kunnen lijken, is het verstandig om uw klachten met een dokter te bespreken.

Artrose

Bij artrose gaat het kraakbeen achteruit: het wordt dunner of brokkelig. Dit zorgt ervoor dat botten van bijvoorbeeld de knie, niet soepel langs elkaar bewegen. Dit leidt tot pijn bij het opstaan, stijfheid na een tijdje stilliggen en krakende knieën bij het trappenlopen. Knieartrose kan pijn in de knieschijf en knieholte veroorzaken.

Reumatoïde artritis

Een tweede oorzaak van pijn in de knie bij het plooien en trappenlopen, is reumatoïde artritis. Dit is een auto-immuunziekte die de gewrichten aantast. Bij een auto-immuunziekte maakt het afweersysteem, dat normaal een griepje en andere ziektes geneest, gezonde cellen kapot. Het lichaam denkt namelijk dat deze gezonde cellen ziek zijn. Bij het bestrijden van de ‘ziektecellen’ ontstaan ontstekingen in het gewricht. Deze kunnen leiden tot gezwollen, stijve, warme en pijnlijke knieën. Tegelijkertijd kunnen ze het kraakbeen, de gewrichten, de pezen en de spieren aantasten.

Jicht

Jicht is de derde mogelijke oorzaak van de pijn in de knie bij trappenlopen. Deze aandoening begint vaak in de teen en de voet. De klachten kunnen snel uitstralen naar andere gewrichten zoals de knie (maar een jichtaanval kan ook eenmalig zijn.) Een verstoorde stofwisseling zorgt ervoor dat urinekristallen zich in het gewricht ophopen. Deze ophopingen worden geregistreerd door het afweersysteem en vervolgens aangevallen. Hierdoor ontstaan ontstekingen.

Tips tegen een pijnlijke knie bij het trappenlopen

Pijn kan in de hele knie voorkomen, maar in veel gevallen komt de pijn duidelijk van 1 plek. Pijn achter de knie(schijf) of aan de binnenkant van de knie kunnen tekenen zijn van overbelasting. De knie kan ook pijnlijk, dik, stijf of ontstoken zijn. Bij deze symptomen is het lastig om te benoemen waar de pijn in de knie precies vandaan komt. Er zijn een aantal manieren om pijn in de knie bij trappenlopen, fietsen of hurken te verminderen of te voorkomen. Deze 3 tips helpen u de pijn te verzachten. Houden de klachten aan, raadpleeg dan een dokter.

Tip 1: anders de trap op en af

Pijn aan uw knie bij het trappenlopen kunt u verminderen door op een andere manier de trap op en af te gaan. U kunt de kinesist om advies vragen of zelf een eerste stap zetten. Een verantwoorde manier van trappenlopen is door de tweede voet telkens te laten aansluiten bij de eerste. Wanneer u de trap oploopt, zet u het niet pijnlijke been op de eerste trede. Daarna zet u het andere been op dezelfde trede. Loopt u naar beneden, dan doet u dit andersom: eerst het pijnlijke been en dan het niet pijnlijke been. Voelt u nog steeds een stekende pijn bij het trappenlopen? Dan kunt u achteruit van de trap aflopen. Zo belast u uw knieën minder. Houd u wel goed vast aan de trapleuning.

Tip 2: uw spieren sterk houden

Wandelen is goed om uw spieren op een verantwoorde manier te onderhouden. Sterke spieren houden een gewricht gezond. Daarbij is het wel belangrijk om ze niet te overbelasten. Een korte wandeling in de buurt of naar de supermarkt is bijvoorbeeld al genoeg.

Beweeg hierbij zo normaal mogelijk. Uw pijnlijke knie sparen door meer op het andere been te steunen, kan het probleem alleen maar verplaatsen. U overbelast dan namelijk het niet pijnlijke been.

Een andere goede manier om uw spieren sterk te houden, is oefeningen doen. Ga bijvoorbeeld op uw rug in bed liggen met gestrekte benen. Druk uw knie naar beneden, til uw hiel van het bed en strek uw tenen naar u toe terwijl u uw bovenbeen plat op het bed houdt. Herhaal dit 10 keer.

Tip 3: een traplift

Kunt u door uw pijnlijke knie niet meer veilig de trap op? Dan is een traplift een oplossing voor de lange termijn. Een traplift van Otolift past op vrijwel elke trap en brengt u veilig naar boven of beneden, zonder pijn aan uw knie. Het voordeel van een traplift van Otolift is dat de trap nog goed beloopbaar blijft. Door het smalle ontwerp, de plaatsing aan de binnenkant van de trap (de kant waar de traptreden het smalst zijn) en de opklapbare stoel is de trap veilig beloopbaar. Op goede dagen kunt u dus zelf de trap op lopen. En op dagen dat u veel last heeft van uw knie, kunt u de traplift nemen.

Geen last meer van de knieën bij het trappenlopen

Zonder pijn in de knie de trap op lopen is voor veel mensen niet zo vanzelfsprekend als dat zou moeten zijn. Artrose, jicht, slijtage van de knie en reumatoïde artritis kunnen lang aanhouden en erg vervelend zijn. U kunt zelf de pijn verminderen: ga op een andere manier de trap op en onderhoud uw spieren door oefeningen te doen en te wandelen. Lukt trappenlopen echt niet meer of vindt u de trap op sommige dagen te zwaar? Dan kunt u overwegen een traplift aan te schaffen.

Meer over gezondheid

Of ga terug naar het thema: Gezondheid